Mooie natuurplaatjes van blikseminslagen zijn schering en inslag. Die gaan we dus vandaag niet tonen. Wat wél meer onze verbazingssnaar prikkelt, zijn plaatjes van blikseminslagen op mensen. Bliksem laat namelijk niet alleen in de lucht fascinerende patronen achter, ook op de huid. Vraag dat maar aan personen die getroffen zijn. En dan vooral aan de groep die het overleefde... 


Luk: Wel straf dat ze het overleefden.
En 'verwonderend'.
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 29-06-2014 8:40:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Mooie tattoo....

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 29-06-2014 8:57:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
paps:
Mooie tattoo....


En in een fractie van een seconde klaar.

It's all a figment of imagination!
Op 29-06-2014 9:12:08 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw: Een zelfde patroon als in de lucht. Maar wel mooi (om naar te kijken).
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 29-06-2014 9:32:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Ik ga er toch niet mee experimenteren.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 29-06-2014 10:34:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
chriske: de natuur geeft het gratis en voor niks als je in de weg loopt
Change the being by being the change
Op 29-06-2014 14:08:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
avondwandelaar: De man die het vaakst door de bliksem werd getroffen http://nl.wikipedia.org/wiki/Roy_Sullivan
we vliegen er weer eens lekker in
Op 29-06-2014 14:43:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
we vliegen er weer eens lekker in
Op 29-06-2014 14:46:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
A3aan v.d.B.:
Lijkt mij niet prettig zo'n aanslag op je lijf, zeker niet als het de "edele"delen betreft. Wel laat het een mooi patroon achter, of het blijvend is ? Overigens heb ik wel gehoord als zou zo'n inslag, of is het een aanslag, als het ware het lichaam kunnen "resetten", men krijgt nieuwe energie. Wat daar waar van is !!!!!
Denkt, aleer gij doende zijt, en doende, denkt dan nog. (Guido Gezelle)
Op 29-06-2014 15:02:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo:
A3aan v.d.B.:

Lijkt mij niet prettig zo'n aanslag op je lijf, zeker niet als het de "edele"delen betreft. Wel laat het een mooi patroon achter, of het blijvend is ? Overigens heb ik wel gehoord als zou zo'n inslag, of is het een aanslag, als het ware het lichaam kunnen "resetten", men krijgt nieuwe energie. Wat daar waar van is !!!!!

In dit verslag lijkt het meer op uitslag.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 29-06-2014 16:00:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol: Deze mensen hebben geluk. Maar wel mooie patroontjes.
Ik weet nog dat ik in Heemskerk woonde. Ergens in de vroege jaren 70 was er op het strand een jongen getroffen door de bliksem. Een brandweerman, en vriend van m'n vader, vertelde dat van de jongen niets anders over was dan een stuk verkoolde borstkas. Kijk, da's nou weer de keerzijde van de medaille.
(bericht gewijzigd op 29/6/2014 16:15)
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 29-06-2014 16:15:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
Tetzmol:
Deze mensen hebben geluk. Maar wel mooie patroontjes.
Ik weet nog dat ik in Heemskerk woonde. Ergens in de vroege jaren 70 was er op het strand een jongen getroffen door de bliksem. Een brandweerman, en vriend van m'n vader, vertelde dat van de jongen niets anders over was dan een stuk verkoolde borstkas. Kijk, da's nou weer de keerzijde van de medaille.

Ze konden die kleine Tetzmol ook van alles wijsmaken hè.

It's all a figment of imagination!
Op 29-06-2014 16:40:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol:
psixty4:
Tetzmol:
Deze mensen hebben geluk. Maar wel mooie patroontjes.
Ik weet nog dat ik in Heemskerk woonde. Ergens in de vroege jaren 70 was er op het strand een jongen getroffen door de bliksem. Een brandweerman, en vriend van m'n vader, vertelde dat van de jongen niets anders over was dan een stuk verkoolde borstkas. Kijk, da's nou weer de keerzijde van de medaille.

Ze konden die kleine Tetzmol ook van alles wijsmaken hè.


Geen idee. Ik denk dat er bij een voltreffer flink wat warmte vrijkomt ook. Jij mag het zeggen.
In elk geval hoop ik het nooit mee te maken.
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 29-06-2014 16:42:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
psixty4:
Tetzmol:
Deze mensen hebben geluk. Maar wel mooie patroontjes.
Ik weet nog dat ik in Heemskerk woonde. Ergens in de vroege jaren 70 was er op het strand een jongen getroffen door de bliksem. Een brandweerman, en vriend van m'n vader, vertelde dat van de jongen niets anders over was dan een stuk verkoolde borstkas. Kijk, da's nou weer de keerzijde van de medaille.

Ze konden die kleine Tetzmol ook van alles wijsmaken hè.


Hij is een beetje lichtgelovig.
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 29-06-2014 16:46:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Benieuwd hoe Roy Sullivan eruitzag na 7 keer.
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=9384
Is it electrickery?
Op 29-06-2014 16:48:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
Tetzmol:
psixty4:
Tetzmol:
Deze mensen hebben geluk. Maar wel mooie patroontjes.
Ik weet nog dat ik in Heemskerk woonde. Ergens in de vroege jaren 70 was er op het strand een jongen getroffen door de bliksem. Een brandweerman, en vriend van m'n vader, vertelde dat van de jongen niets anders over was dan een stuk verkoolde borstkas. Kijk, da's nou weer de keerzijde van de medaille.

Ze konden die kleine Tetzmol ook van alles wijsmaken hè.


Geen idee. Ik denk dat er bij een voltreffer flink wat warmte vrijkomt ook. Jij mag het zeggen.
In elk geval hoop ik het nooit mee te maken.

Het heeft ook niet mijn voorkeur om het ooit mee te maken.
Als je getroffen wordt door bliksem gaat de stroom door je heen met brandwonden en misschien hartfalen tot gevolg, maar alleen een stuk verkoolde borstkas wat overblijft, dat lijkt me sterk overdreven.

It's all a figment of imagination!
Op 29-06-2014 16:51:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Och kom...: De laatste zin, kostelijk...

Hubertus Tillmann stond in het dorp bekend als een aardige maar ietwat zonderlinge figuur. Zo had hij een bijna obsessieve fascinatie voor het milieu. Een van zijn jaren durende projecten was de bouw van een installatie om energie uit de bliksem op te vangen en op te slaan.
Ondanks waarschuwingen van dorpsbewoners begaf Hubertus zich tijdens een hevig onweer met een lange koperen buis in een nabijgelegen weiland. Toen de bliksem met een harde klap insloeg in de koperen buis stortte Hubertus zieltogend ter aarde, waar hij enige tijd later door een dorpsgenoot werd gevonden.
Het lichaam van Hubertus bleek door de blikseminslag zo zwaar verkoold te zijn, dat tijdens zijn crematie de oven slechts de helft van de gebruikelijke hoeveelheid gas nodig had om zijn lichaam te cremeren. In het dorp werd dan ook met bewondering gesproken over het feit dat Hubertus ook na zijn dood zijn principes omtrent energiebesparing trouw was gebleven.

http://www.laudo.nl/p_van_doorn_holstein/alles_voor_het_milieu_en_andere_ongemakken
Zo lang er leven is, is er hoop...
Op 29-06-2014 17:25:57 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Albert Onestone: 30.000 Volt en 10.000 Ampere. Dat is 300.000 kW. Gelijkspanning......
Wie de volle klap krijgt, overleeft het niet. En krijgt korting op de crematie.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Op 29-06-2014 22:00:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo:
Albert Onestone:
30.000 Volt en 10.000 Ampere. Dat is 300.000 kW. Gelijkspanning......
Wie de volle klap krijgt, overleeft het niet. En krijgt korting op de crematie.

Inderdaad, als je ziet hoe een grote eik compleet kan splijten denk ik niet dat er veel van je overblijft bij een volle klap.
You don't know what you've got until it's gone...
Op 29-06-2014 22:19:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Albert Onestone:
Veteo:
Albert Onestone:
30.000 Volt en 10.000 Ampere. Dat is 300.000 kW. Gelijkspanning......
Wie de volle klap krijgt, overleeft het niet. En krijgt korting op de crematie.

Inderdaad, als je ziet hoe een grote eik compleet kan splijten denk ik niet dat er veel van je overblijft bij een volle klap.

Yep, denk maar aan dat filmpje over een Indiase suïcidaal die op een treinwagon de bovenleiding vaspakt. In fractie van een seconde gebakken, gebraden en gekookt. En dat is maar een paar honderd Volt.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Op 30-06-2014 1:04:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
Albert Onestone:
30.000 Volt en 10.000 Ampere. Dat is 300.000 kW. Gelijkspanning......
Wie de volle klap krijgt, overleeft het niet. En krijgt korting op de crematie.

Daar geloof ik helemaal niets van, 10.000 ampere, er stromen miliamperes.
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 30-06-2014 9:09:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
days of our lives:
psixty4:

Het heeft ook niet mijn voorkeur om het ooit mee te maken.
Als je getroffen wordt door bliksem gaat de stroom door je heen met brandwonden en misschien hartfalen tot gevolg, maar alleen een stuk verkoolde borstkas wat overblijft, dat lijkt me sterk overdreven.



Googlend op een aantal foto's van getroffenen, lijken (als de foto's echt zijn) wel te suggereren dat het niet onmogelijk is.
Op 30-06-2014 9:24:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
days of our lives:
psixty4:
paps:
Mooie tattoo....


En in een fractie van een seconde klaar.



Als ik zo'n ding zou hebben als op die arm, zou ik nog serieus overwegen om het patroon in de arm te tatoeëren. Toch een stuk authentieker dan een draak, mama of Yolanthe.
Op 30-06-2014 9:26:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
2023 is het einde: Ook interessant: er zijn een aantal mensen die na getroffen te zijn door bliksen ineens over savant-achtige kwaliteiten lijken te beschikken..
Op 30-06-2014 13:59:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
2023 is het einde:
Ook interessant: er zijn een aantal mensen die na getroffen te zijn door bliksen ineens over savant-achtige kwaliteiten lijken te beschikken..

Waarbij beide feiten vaak niet bewijsbaar blijken
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 30-06-2014 14:02:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Albert Onestone:
stoerecurry:
Albert Onestone:
30.000 Volt en 10.000 Ampere. Dat is 300.000 kW. Gelijkspanning......
Wie de volle klap krijgt, overleeft het niet. En krijgt korting op de crematie.

Daar geloof ik helemaal niets van, 10.000 ampere, er stromen miliamperes.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksem
Lees bij het laatste deel dat bij inslag op een hoogspanningsmast er stromen van 20.000 tot 50.000 Ampere kunnen lopen. Dacht je nou echt dat een boom van tig ton en 30 meter hoog als een lucifertje splijt en verbrandt door een paar milli-amperes?
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Op 30-06-2014 21:46:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
A3aan v.d.B.:
... het gaat namelijk om véél energie. Soms is de stroomsterkte 200.000 ampère, en de spanning miljoenen volt.

Bron: http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/is-de-energie-van-bliksem-bruikbaar
Denkt, aleer gij doende zijt, en doende, denkt dan nog. (Guido Gezelle)
Op 30-06-2014 21:55:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
days of our lives:
psixty4:
paps:
Mooie tattoo....


En in een fractie van een seconde klaar.



Als ik zo'n ding zou hebben als op die arm, zou ik nog serieus overwegen om het patroon in de arm te tatoeëren. Toch een stuk authentieker dan een draak, mama of Yolanthe.

Waarom tatoeëren? Dat patroon staat er toch al en is permanent. Inkleuren vind ik zonde, dan is 't niet meer authentiek.
Is it electrickery?
Op 30-06-2014 22:09:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Albert Onestone:
days of our lives:
psixty4:
paps:
Mooie tattoo....


En in een fractie van een seconde klaar.



Als ik zo'n ding zou hebben als op die arm, zou ik nog serieus overwegen om het patroon in de arm te tatoeëren. Toch een stuk authentieker dan een draak, mama of Yolanthe.

Grappig dat je Yolanthe noemt. Die speelde in "Het Geheim van Mega Mindy" de rol van "Mega Volta".
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Op 30-06-2014 23:37:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint:
A3aan v.d.B.:

Lijkt mij niet prettig zo'n aanslag op je lijf, zeker niet als het de "edele"delen betreft. Wel laat het een mooi patroon achter, of het blijvend is ? Overigens heb ik wel gehoord als zou zo'n inslag, of is het een aanslag, als het ware het lichaam kunnen "resetten", men krijgt nieuwe energie. Wat daar waar van is !!!!!

Het is niet blijvend. Tenminste, wat je op de foto's ziet. Dat zijn namelijk 1e graads verbrandingen. Nog beneden het niveau van blaarvorming dus. Ze ontstaan niet door directe inslag, maar inslag vlakbij. Door inductie. Misschien kun je een combinatie hebben, dat bijv. je been direct getroffen wordt, en die inductieverschijnselen op je rug. Het lijkt me dan wat al te dichtbij, maar weten doe ik het niet.
Op 10-07-2014 13:29:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint:
DeSchaduw:
2023 is het einde:
Ook interessant: er zijn een aantal mensen die na getroffen te zijn door bliksen ineens over savant-achtige kwaliteiten lijken te beschikken..

Waarbij beide feiten vaak niet bewijsbaar blijken


Ik las eens over 1 of andere Rus, die dat van zichzelf dacht/beweerde. Of liever van die Rus, want hij heeft een website. Die had hele verhalen over uittredingen, ontmoetingen met de Duivel in het hiernamaals en weet ik wat nog meer. En passant een prima bewijs dat Bijna Dood Ervaringen niet altijd op elkaar lijken. En, inderdaad, compleet onbewijsbaar.
Op 10-07-2014 13:33:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint:
days of our lives:
psixty4:

Het heeft ook niet mijn voorkeur om het ooit mee te maken.
Als je getroffen wordt door bliksem gaat de stroom door je heen met brandwonden en misschien hartfalen tot gevolg, maar alleen een stuk verkoolde borstkas wat overblijft, dat lijkt me sterk overdreven.



Googlend op een aantal foto's van getroffenen, lijken (als de foto's echt zijn) wel te suggereren dat het niet onmogelijk is.

Klopt, en daar zijn ook gevallen bij van echte inslag op het lichaam. Heb je geen verbrandingen, maar ben je tijdens een onweersbui bewusteloos geraakt, of een enorme schok gevoeld, dan is dat waarschijnlijk via de grond gegaan. De stroom van een inslag, die wegvloeit door de Aarde, is dan deels door je heen gegaan.
Op 10-07-2014 13:36:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint:
Albert Onestone:
Veteo:
Albert Onestone:
30.000 Volt en 10.000 Ampere. Dat is 300.000 kW. Gelijkspanning......
Wie de volle klap krijgt, overleeft het niet. En krijgt korting op de crematie.

Inderdaad, als je ziet hoe een grote eik compleet kan splijten denk ik niet dat er veel van je overblijft bij een volle klap.

Yep, denk maar aan dat filmpje over een Indiase suïcidaal die op een treinwagon de bovenleiding vaspakt. In fractie van een seconde gebakken, gebraden en gekookt. En dat is maar een paar honderd Volt.

Dood in korte tijd kan, maar verkoold bij elektrocutie duurt echt wel langer. Denk maar eens aan de elektrische stoel. Een paar honderd volt vraag ik me sterk af, dat moet dan een behoorlijk oud systeem zijn. En het gaat natuurlijk om de stroomsterkte. Een vonkje door statische elektriciteit (wrijving) dat overspringt naar je vingertoppen, of bij het uittrekken van een trui, heeft al gauw 10.000 volt of meer. Maar door de kleine lading kan er geen grote stroom vloeien. En van een natte bougiekabel loop je in de regel ook geen letsel op (ook zeker duizenden volts).
Op 10-07-2014 13:41:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
Pinpoint:
days of our lives:
psixty4:

Het heeft ook niet mijn voorkeur om het ooit mee te maken.
Als je getroffen wordt door bliksem gaat de stroom door je heen met brandwonden en misschien hartfalen tot gevolg, maar alleen een stuk verkoolde borstkas wat overblijft, dat lijkt me sterk overdreven.



Googlend op een aantal foto's van getroffenen, lijken (als de foto's echt zijn) wel te suggereren dat het niet onmogelijk is.

Klopt, en daar zijn ook gevallen bij van echte inslag op het lichaam. Heb je geen verbrandingen, maar ben je tijdens een onweersbui bewusteloos geraakt, of een enorme schok gevoeld, dan is dat waarschijnlijk via de grond gegaan. De stroom van een inslag, die wegvloeit door de Aarde, is dan deels door je heen gegaan.

Wat een vreemd verhaal. Als de bliksem de grond raakt zoekt het de weg met de minste weerstand. Volgens de normale energie wetten kan dit niet door een mens gaan, je hebt namelijk geen tegenpool aangesloten op je lichaam.
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 10-07-2014 13:42:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint:
DeSchaduw:
Een zelfde patroon als in de lucht. Maar wel mooi (om naar te kijken).

Dat lijkt wel op elkaar, maar het patroon op de huid is geen afspiegeling van dat in de lucht. Het ontstaat zelfstandig.
Op 10-07-2014 13:44:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint:
stoerecurry:
Pinpoint:
days of our lives:
psixty4:

Het heeft ook niet mijn voorkeur om het ooit mee te maken.
Als je getroffen wordt door bliksem gaat de stroom door je heen met brandwonden en misschien hartfalen tot gevolg, maar alleen een stuk verkoolde borstkas wat overblijft, dat lijkt me sterk overdreven.



Googlend op een aantal foto's van getroffenen, lijken (als de foto's echt zijn) wel te suggereren dat het niet onmogelijk is.

Klopt, en daar zijn ook gevallen bij van echte inslag op het lichaam. Heb je geen verbrandingen, maar ben je tijdens een onweersbui bewusteloos geraakt, of een enorme schok gevoeld, dan is dat waarschijnlijk via de grond gegaan. De stroom van een inslag, die wegvloeit door de Aarde, is dan deels door je heen gegaan.

Wat een vreemd verhaal. Als de bliksem de grond raakt zoekt het de weg met de minste weerstand. Volgens de normale energie wetten kan dit niet door een mens gaan, je hebt namelijk geen tegenpool aangesloten op je lichaam.

Je hebt 2 voeten, en de spanning verloopt. Je ene voet staat dus op een hoger voltage dan de andere. Daarom moet je die ook zo dicht mogelijk bij elkaar houden. Koeien kunnen dat niet, en die zijn dus vaak de klos. Die minste weerstand kan trouwns je lichaam zijn, droge grond geleidt slecht. Maar je opmerking klopt niet, bij ongelijke weerstanden verdeelt de stroom zich evenredig over die weerstanden. Dus als er 100 Ampere door de grond gaat en jij een 100 keer hogere weerstand hebt, gaat er 1 Ampere door jou heen. Bij lui die het overleven zal dat wel minder zijn, want het is een boel. Ook maar heel kort, dus misschien kan dat toch.

Verder heb je er geen energiewetten voor nodig, maar gewoon de wet van Ohm. Niet bij die patronen, maar wel bij dat effect via de grond.
(bericht gewijzigd op 10/7/2014 13:53)
Op 10-07-2014 13:47:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint: Toevoeging aan dat grond-effect, voeten bij elkaar houden enz.: wat je al helemaal niet moet doen, is elkaars hand vasthouden.
Op 10-07-2014 13:57:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
Pinpoint:
stoerecurry:
Pinpoint:
days of our lives:
psixty4:

Het heeft ook niet mijn voorkeur om het ooit mee te maken.
Als je getroffen wordt door bliksem gaat de stroom door je heen met brandwonden en misschien hartfalen tot gevolg, maar alleen een stuk verkoolde borstkas wat overblijft, dat lijkt me sterk overdreven.



Googlend op een aantal foto's van getroffenen, lijken (als de foto's echt zijn) wel te suggereren dat het niet onmogelijk is.

Klopt, en daar zijn ook gevallen bij van echte inslag op het lichaam. Heb je geen verbrandingen, maar ben je tijdens een onweersbui bewusteloos geraakt, of een enorme schok gevoeld, dan is dat waarschijnlijk via de grond gegaan. De stroom van een inslag, die wegvloeit door de Aarde, is dan deels door je heen gegaan.

Wat een vreemd verhaal. Als de bliksem de grond raakt zoekt het de weg met de minste weerstand. Volgens de normale energie wetten kan dit niet door een mens gaan, je hebt namelijk geen tegenpool aangesloten op je lichaam.

Je hebt 2 voeten, en de spanning verloopt. Je ene voet staat dus op een hoger voltage dan de andere. Daarom moet je die ook zo dicht mogelijk bij elkaar houden. Koeien kunnen dat niet, en die zijn dus vaak de klos. Die minste weerstand kan trouwns je lichaam zijn, droge grond geleidt slecht. Maar je opmerking klopt niet, bij ongelijke weerstanden verdeelt de stroom zich evenredig over die weerstanden. Dus als er 100 Ampere door de grond gaat en jij een 100 keer hogere weerstand hebt, gaat er 1 Ampere door jou heen. Bij lui die het overleven zal dat wel minder zijn, want het is een boel. Ook maar heel kort, dus misschien kan dat toch.

Verder heb je er geen energiewetten voor nodig, maar gewoon de wet van Ohm. Niet bij die patronen, maar wel bij dat effect via de grond.

Scherp, daar heb je gelijk in.
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 10-07-2014 14:35:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4: Wie weet wat?

Ik heb ooit weleens vernomen dat bij blikseminslag de stroom niet vanuit de lucht naar de grond gaat maar precies andersom.

Klopt dat???

It's all a figment of imagination!
Op 10-07-2014 22:39:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Het waren toch ontladingen in de atmosfeer? Hoe zou dat in de aarde/aarding kunnen ontstaan?
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 10-07-2014 23:11:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
hugo:
Het waren toch ontladingen in de atmosfeer? Hoe zou dat in de aarde/aarding kunnen ontstaan?

Had iets met de richting van plus en min te maken.

It's all a figment of imagination!
Op 10-07-2014 23:14:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk: Hier

http://www.zowerkt.nl/natuur-dier/natuur/hoe-werkt-bliksem/

lees ik o.a.

De natuurwetten schrijven voor dat de positieve en negatieve ladingen elkaar proberen te neutraliseren, en wel door een stroom van de negatieve lading naar de positieve lading te maken.

Zodra het spanningsverschil tussen de negatief geladen onderkant van de wolk en de positief geladen oppervlakte van de aarde groot genoeg is, begint de voorontlading. Dit is niet zichtbaar voor het menselijk oog. De voorontlading loopt van de wolk naar de aarde
Op de aarde ontstaat nu de zogenaamde vangontlading. Die loopt van de aarde omhoog naar de wolk.

Zodra de voorontlading en de vangontlading elkaar raken, is er als het ware een kanaal gevormd waarlangs de hoofdlading kan overspringen. Dat is het moment waarop de echte bliksemflits ontstaat, die zichtbaar en hoorbaar is.


Het is niet zo simpel als het lijkt, zo op het eerste zicht.
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 10-07-2014 23:16:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
hugo:
Het waren toch ontladingen in de atmosfeer? Hoe zou dat in de aarde/aarding kunnen ontstaan?

Er zijn bliksems die op de grond ontstaan.


The answer to your question depends on how you look at things, and that’s where a lot of confusion lies. Clouds become charged through the separation of ions created by dust particles and ice crystals "rubbing" together as winds and updrafts circulate around. These ions generally accumulate in different portions of the cloud, and once they reach a level of intensity that allows for the breakdown of a very good insulator (air) they begin to reach down from the cloud, approaching earth or anything ground mounted. These invisible "feelers" reaching toward earth are called step leaders (they can be viewed and studied with an infrared lens). When they reach a certain point above earth or a ground-mounted object dependent on the intensity of the step leader, they pull ions of opposite charge up from ground-mounted objects, called streamers. Pointed objects or edges release ions more easily, so a flagpole, roof ridge, building corner, or the branches of a tree can provide an improved attachment point. Once the ions pulled up meet the step leader from the cloud, you have a complete circuit and the visible lightning bolt, or interchange of ions to neutralize the electrical imbalance. Several return strokes may follow the same path causing the "flickering effect". Ions located in the base of the cloud are generally negatively charged, so most lightning strikes (around 92%) are negative cloud to positive up from the ground. Positively charged sections of the cloud, normally near the top ("cloud anvil" , can also pull negative ions from below, generally from tall radio or TV towers, and account for the balance of strikes.
Bron: http://lightning.org/faq/?cat=3


United as one. Divided by zero.
Op 10-07-2014 23:17:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: oke, pluim voor P64.
En inderdaad: Het is niet zo simpel als het lijkt, zo op het eerste zicht.

(En waarom kunnen we die massa energie niet vangen en gebruiken?)
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 10-07-2014 23:24:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
Luk:
Hier . . .

Het is niet zo simpel als het lijkt, zo op het eerste zicht.


3.14po:

Er zijn bliksems die op de grond ontstaan.

. . .

Duidelijk, thanx

It's all a figment of imagination!
Op 10-07-2014 23:45:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
hugo:
oke, pluim voor P64.
En inderdaad: Het is niet zo simpel als het lijkt, zo op het eerste zicht.

(En waarom kunnen we die massa energie niet vangen en gebruiken?)

Omdat de bliksem nooit 2x op de zelfde plaats inslaat?
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 11-07-2014 11:55:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Zouden windmolens ook geen bliksemvangers zijn?
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 11-07-2014 12:03:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint:
hugo:
Zouden windmolens ook geen bliksemvangers zijn?

Zeker zijn ze dat. Maar ze zijn met bliksemafleiders te beveiligen, al is dat een stuk moeilijker vanwege het gedraai. En ook duurder dan bijv. een toren omdat alle bladen zo'n afleider moeten hebben.
Op 13-07-2014 10:42:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint:
DeSchaduw:
hugo:
oke, pluim voor P64.
En inderdaad: Het is niet zo simpel als het lijkt, zo op het eerste zicht.

(En waarom kunnen we die massa energie niet vangen en gebruiken?)

Omdat de bliksem nooit 2x op de zelfde plaats inslaat?

Dan is bliksem nogal vergeetachtig, want die slaat behoorlijk vaak op dezelfde plaats in. Op de grond is die kans vrij klein, maar gebouwen en natuurlijk vooral de bliksemafleiders op hoge gebouwen, worden soms in 1 onweersbui al tien keer of vaker geraakt.

Het is ondoenlijk om de energie op te vangen vanwege de korte duur en dus de enorme piek in het aanbod. Bovendien is de hoeveelheid energie van inslagen naar de grond helemaal niet zo groot. Verhalen dat je met de opgetelde inslagen een stad wekenlang van stroom zou kunnen voorzien, zijn broodjes aap. En al zou het kunnen, dan bouw je dus een installatie die 99,5% van de tijd niks oplevert.
(bericht gewijzigd op 13/7/2014 10:57)
Op 13-07-2014 10:50:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint:
hugo:
oke, pluim voor P64.
En inderdaad: Het is niet zo simpel als het lijkt, zo op het eerste zicht.

(En waarom kunnen we die massa energie niet vangen en gebruiken?)

Zeker een pluim waard. Dit is nog niet eens zo lang bekend. Wel dat er lucht geioniseerd wordt, maar toen men ging rekenen bleef er een groot verschil tussen de benodigde spanning door de afstand tussen wolk en grond (of kerktoren, gebouw, boom enz.), en het werkelijke spanningsverschil. Dat was veel te laag om op die afstand lucht te ioniseren. Het werd pas verklaard door dat toch wat complexere verhaal.
Op 13-07-2014 10:55:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint:
psixty4:
hugo:
Het waren toch ontladingen in de atmosfeer? Hoe zou dat in de aarde/aarding kunnen ontstaan?

Had iets met de richting van plus en min te maken.


Waarbij de elektronen van min naar plus lopen ;-)

Waar de eerste ionisatie begint (elektronen die losraken van de atomen, waardoor de lucht geleidend wordt), is een andere vraag dan welke kant de elektronen op gaan als er genoeg geleiding is voor een ontlading. Bij kunstmatige bliksem kunnen ze plus en min verwisselen, maar dan blijven dezelfde uitsteeksels een waarschijnlijke startplaats voor de vonk.
Op 13-07-2014 11:05:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Pinpoint:
DeSchaduw:
hugo:
oke, pluim voor P64.
En inderdaad: Het is niet zo simpel als het lijkt, zo op het eerste zicht.

(En waarom kunnen we die massa energie niet vangen en gebruiken?)

Omdat de bliksem nooit 2x op de zelfde plaats inslaat?

Dan is bliksem nogal vergeetachtig, want die slaat behoorlijk vaak op dezelfde plaats in. Op de grond is die kans vrij klein, maar gebouwen en natuurlijk vooral de bliksemafleiders op hoge gebouwen, worden soms in 1 onweersbui al tien keer of vaker geraakt.


Eindelijk iemand die het opmerkt
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 13-07-2014 11:07:50 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pinpoint:
DeSchaduw:
Pinpoint:
DeSchaduw:
hugo:
oke, pluim voor P64.
En inderdaad: Het is niet zo simpel als het lijkt, zo op het eerste zicht.

(En waarom kunnen we die massa energie niet vangen en gebruiken?)

Omdat de bliksem nooit 2x op de zelfde plaats inslaat?

Dan is bliksem nogal vergeetachtig, want die slaat behoorlijk vaak op dezelfde plaats in. Op de grond is die kans vrij klein, maar gebouwen en natuurlijk vooral de bliksemafleiders op hoge gebouwen, worden soms in 1 onweersbui al tien keer of vaker geraakt.


Eindelijk iemand die het opmerkt

Zou iedereen die het opmerkt dan reageren? Ik negeer regelmatig zulke postjes.
Op 13-07-2014 14:00:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Ik ook. Vaak. Om niet te blijven lullen.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 13-07-2014 16:14:00 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
hugo:
Ik ook. Vaak. Om niet te blijven lullen.

Lukt niet al te best dan .
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 13-07-2014 17:15:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Hangt van het onderwerp af. En van de reageerder. En de hoeveelheid nonsens. En de graad van ergernis. Of domheid. Enz.
Dus nog vaak voldoende redenen om toch nog iets te schrijven...
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 13-07-2014 19:16:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2017Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden