Het zijn de maandagen die negatief geassocieerd worden met werk. En het is werk dat geassocieerd wordt met corporatisme en uitbuiting. Loonslavernij, u weet wel. Wellicht dat de wekelijks gehouden Montagsdemo in o.a. Berlijn daarom wel best aardig bezocht wordt, wellicht in de hoop dat deze net zo succesvol wordt als de andere Berlijnse Montagsdemo's uit 1989.

Montagsdemo

De huidige beweging "Vigils for Peace" die sinds maart 2014 op maandag haar plenaire bijeenkomsten houdt ziet zichzelf als "onpartijdig" en "vanuit het volk". Ze lijkt haar pijlen vooral te richten op de te grote invloed van grote bedrijven op de politiek, de rol van de mainstreammedia en het financiële systeem op het verloop van de geschiedenis in hun eigen voordeel. Het conflict in Oekraïne en de dubieuze berichtgeving daarover eerder dit jaar leek hiervoor de aanleiding te zijn. 

Hieronder tonen wij een toespraak op een Montagsdemo in Berlijn van Ken Jebsen, een voormalig journalist voor de Duitse massamedia. Voormalig, omdat hij ontslagen is vanwege antisemitische uitspraken en als complottheoreticus en psychopaat wordt weggezet, aldus Leon de Winter -zelf overigens weggezet als aanjager van pro-Israëlische propaganda- . 

Jebsen vertelt op gepassioneerde wijze wat hem dwars zit aan het huidige systeem. Of het punt dat de man maakt inderdaad de complotgedachte van een psychopaat is, dat laten we aan u over. En waarom De Winter een gepassioneerd uithalende spreker met (volgens hem) psychopatische trekjes die het volk populistisch toespreekt in Berlijn niet ziet zitten, dat laten we verder ook aan u over. Al lijkt deze beweging een stuk vredelievender te zijn dan die van die andere spreker in Berlijn enkele decennia eerder.



Gio: 't Is duidelijk dat er een substantiële groep mensen is die een alternatief systeem wil ten opzichte van het huidige. Dit lijkt een beetje in het verlengde te liggen van de Occupy-beweging. Zeker ook wat betreft hun visie op het economische en financiële systeem.

Maar als Ken Jebsen zegt dat democratie niet het antwoord is op alle problemen wordt ik toch een beetje huiverig. Democratie is volgens mij de enige weg maar de democratie moet wel zuiver gehouden worden: met name een uitgebalanceerde toegang tot de media is hierbij de sleutel. Nu bezitten de grote corporaties vele eigen, uitgebreide media-netwerken die een objectief beeld van de werkelijkheid naar behoeven inkleuren.

De beste weg voor verandering lijkt mij nog steeds: richt een (internationale) politieke beweging/partij op die wel ALLE rechten van het individu waarborgt maar streeft naar gelijke kansen voor ieder individu: de Liberale Partij Gelijke Kansen. (Alles is best zolang maar niet een links-fascistische - socialistische - partij de macht krijgt. Want het lijken toch overwegend 'linko's' die deze bijeenkomsten bezoeken.)

Een hele simpele regel in die politieke beweging/partij zou kunnen zijn: iedereen wordt een basisinkomen gegarandeerd en niemand mag meer bezitten/verdienen dan ..... (vul maar in: bijvoorbeeld een percentage ten opzichte van het 'gegarandeerde basis-inkomen').
(bericht gewijzigd op 10/7/2014 9:44)
De oude Atheense filosofen zeiden het al: niet 'goden' maar natuurwetten geven de wereld vorm!
Op 10-07-2014 9:10:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
Gio:
't Is duidelijk dat er een substantiële groep mensen is die een alternatief systeem wil ten opzichte van het huidige. Dit lijkt een beetje in het verlengde te liggen van de Occupy-beweging. Zeker ook wat betreft hun visie op het economische en financiële systeem.

Maar als Ken Jebsen zegt dat democratie niet het antwoord is op alle problemen wordt ik toch een beetje huiverig. Democratie is volgens mij de enige weg maar de democratie moet wel zuiver gehouden worden: met name een uitgebalanceerde toegang tot de media is hierbij de sleutel. Nu bezitten de grote corporaties vele eigen, uitgebreide media-netwerken die een objectief beeld van de werkelijkheid naar behoeven inkleuren.

De beste weg voor verandering lijkt mij nog steeds: richt een (internationale) politieke beweging/partij op die wel ALLE rechten van het individu waarborgt maar streeft naar gelijke kansen voor ieder individu: de Liberale Partij Gelijke Kansen. (Alles is best zolang maar niet een links-fascistische - socialistische - partij de macht krijgt. Want het lijken toch overwegend 'linko's' die deze bijeenkomsten bezoeken.)

Een hele simpele regel in die politieke beweging/partij zou kunnen zijn: iedereen wordt een basisinkomen gegarandeerd en niemand mag meer bezitten/verdienen dan ..... (vul maar in: bijvoorbeeld een percentage ten opzichte van het 'gegarandeerde basis-inkomen').

Wat een onzin, dus jouw oplossing oor alle problematiek is om een partij aan te stellen die het allemaal wel goed doet.
Ja en oorlogen voorkomen we door geen ruzie meer te maken.
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 10-07-2014 9:48:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gio:
stoerecurry:
Gio:
't Is duidelijk dat er een substantiële groep mensen is die een alternatief systeem wil ten opzichte van het huidige. Dit lijkt een beetje in het verlengde te liggen van de Occupy-beweging. Zeker ook wat betreft hun visie op het economische en financiële systeem.

Maar als Ken Jebsen zegt dat democratie niet het antwoord is op alle problemen wordt ik toch een beetje huiverig. Democratie is volgens mij de enige weg maar de democratie moet wel zuiver gehouden worden: met name een uitgebalanceerde toegang tot de media is hierbij de sleutel. Nu bezitten de grote corporaties vele eigen, uitgebreide media-netwerken die een objectief beeld van de werkelijkheid naar behoeven inkleuren.

De beste weg voor verandering lijkt mij nog steeds: richt een (internationale) politieke beweging/partij op die wel ALLE rechten van het individu waarborgt maar streeft naar gelijke kansen voor ieder individu: de Liberale Partij Gelijke Kansen. (Alles is best zolang maar niet een links-fascistische - socialistische - partij de macht krijgt. Want het lijken toch overwegend 'linko's' die deze bijeenkomsten bezoeken.)

Een hele simpele regel in die politieke beweging/partij zou kunnen zijn: iedereen wordt een basisinkomen gegarandeerd en niemand mag meer bezitten/verdienen dan ..... (vul maar in: bijvoorbeeld een percentage ten opzichte van het 'gegarandeerde basis-inkomen').

Wat een onzin, dus jouw oplossing oor alle problematiek is om een partij aan te stellen die het allemaal wel goed doet.
Ja en oorlogen voorkomen we door geen ruzie meer te maken.


Verklaar je nader. Want volgens mij is jou reactie feitelijk informatie-loos. Wat is specifiek je kritiek?
Ik geloof dat we al een heleboel goed doen; we moeten alleen enigszins bijsturen. Dus geen alomvattende 'revoluties' wat mij betreft.

(bericht gewijzigd op 10/7/2014 9:56)
De oude Atheense filosofen zeiden het al: niet 'goden' maar natuurwetten geven de wereld vorm!
Op 10-07-2014 9:50:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:

It's all a figment of imagination!
Op 10-07-2014 10:04:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
Gio:

De beste weg voor verandering lijkt mij nog steeds: richt een (internationale) politieke beweging/partij op die wel ALLE rechten van het individu waarborgt maar streeft naar gelijke kansen voor ieder individu: de Liberale Partij Gelijke Kansen.

Je stelt hier een utopie voor.
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 10-07-2014 10:07:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gio:
stoerecurry:
Gio:

De beste weg voor verandering lijkt mij nog steeds: richt een (internationale) politieke beweging/partij op die wel ALLE rechten van het individu waarborgt maar streeft naar gelijke kansen voor ieder individu: de Liberale Partij Gelijke Kansen.

Je stelt hier een utopie voor.

Een partij die als uitgangspunt heeft de kansen voor iedereen te verbeteren? Lijkt me geen utopie. Toegang tot het onderwijs verbeteren; goede studie-financiering maken. Betere individuele begeleiding op scholen. Moeilijk lerenden wat meer tijd gunnen. Lonen in het algemeen wat meer gelijk trekken en vooral de tijd die iemand werkt te belonen; niet vooral wàt hij of zij doet. De kansen van iemand niet meer laten afhangen van wat de ouders doen en hebben verdiend. Erfrecht bijvoorbeeld wat aanpassen. Toegang voor de minder bedeelden tot financiële middelen verbeteren. Werkomstandigheden/-tijden verbeteren zodat mensen meer tijd hebben om aan eigen ideeën en initiatieven te werken. Mensen eenvoudiger mede-eigenaar laten worden van bedrijven via het toekennen van aandelen. Enz. enz. enz.

(bericht gewijzigd op 10/7/2014 10:20)
De oude Atheense filosofen zeiden het al: niet 'goden' maar natuurwetten geven de wereld vorm!
Op 10-07-2014 10:17:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Hij zegt veel rake dingen, maar helaas op een verschrikkelijk demagogische manier. Doet zelfs denken aan 1939.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 10-07-2014 10:18:01 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Ik geloof niet dat we er nog komen met aanpassen en bijsturen. Er zijn zeer drastische veranderingen nodig op grote schaal.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 10-07-2014 10:19:48 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gio:
hugo:
Ik geloof niet dat we er nog komen met aanpassen en bijsturen. Er zijn zeer drastische veranderingen nodig op grote schaal.


Er zijn ook veel zaken die wel een goed uitgangspunt hebben. Bijvoorbeeld zoals we dat in NL geregeld hebben, dat zorgverzekeraars verplicht zijn aan iedereen een basis-verzekering aan te bieden. Als je wilt bij-verzekeren mag je dat zelf bepalen. En dat je van verzekeraar kunt wisselen. Of misschien moet de overheid zelf wel weer een basis-ziekenfonds beginnen.

Zo zou de overheid ook zelf een basisbank kunnen opzetten die niet uit is op winst maken maar gewoon de basis-faciliteiten biedt die nodig zijn om je bankzaken te regelen. Waar je spaargeld veilig staat - gegarandeerd door de overheid, enz.
Wil je veel risico nemen met je geld dan kun je bij commerciële banken terecht waar echter de overheid minder of geen garanties biedt. Dan verdwijnen die hoge bonussen daar ook wel vanzelf - als een groot gedeelte van de mensen naar de basisbank overstapt.

Edit: En natuurlijk een eind maken aan het in private handen houden van Nationale Banken en het 'creëren' van geld en daar winst over maken.
(bericht gewijzigd op 10/7/2014 10:52)
De oude Atheense filosofen zeiden het al: niet 'goden' maar natuurwetten geven de wereld vorm!
Op 10-07-2014 10:34:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Nee hoor. Dat moet je zeker niet aan politici overlaten. Die ijveren voor hun broodheren en hun eigenbelang.
En dat moet je zelf ook doen. In solidariteit.
Dus al die dingen zelf, kleinschalig en plaatselijk opzetten en aan een groter netwerk van gelijkaardige initiatieven koppelen.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 10-07-2014 11:06:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gio:
hugo:
Nee hoor. Dat moet je zeker niet aan politici overlaten. Die ijveren voor hun broodheren en hun eigenbelang.
En dat moet je zelf ook doen. In solidariteit.
Dus al die dingen zelf, kleinschalig en plaatselijk opzetten en aan een groter netwerk van gelijkaardige initiatieven koppelen.


Je bedoelt de taken die zorverzekeraars, banken, woningbouwverenigingen, etc. nu uitvoeren?

Op zichzelf zou je dat misschien zo kunnen regelen (kleinschalige initiatieven aan een groter netwerk koppelen). Maar dan houdt je nog steeds het probleem: wie bepaalt de regels van het grotere netwerk. Want als je het niet eens wordt in het grotere netwerk vormen zich weer kleinere 'grote' netwerken en dat is niet bevorderlijk voor de kosten. Schaalvergroting brengt kostenvoordelen maar dat vergt wel weer een laag bestuurders. Tenzij mensen alle beslissingen democratisch - bijvoorbeeld via het internet - willen nemen. Maar dat houdt mogelijk weeer in dat mensen niet de expertise - en misschien ook niet de wil - hebben complexe problemen te (bestuderen en te) overzien en de juiste beslissingen te nemen. Of je hebt weer een democratische tussenlaag van beslissers c.q. bestuurders c.q. politici nodig. Kosten, kosten, kosten.

Edit: overigens heeft onder het mom van 'kostenvoordeel' ook al heel veel schaalvergroting (en privatisering) plaatsgevonden waarvan de winsten weer in de zakken van de enkelen terecht zijn gekomen.
(bericht gewijzigd op 10/7/2014 11:31)
De oude Atheense filosofen zeiden het al: niet 'goden' maar natuurwetten geven de wereld vorm!
Op 10-07-2014 11:25:41 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2017Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden