Deze site gebruikt cookies. Is dat ok?
Grenswetenschappers zijn bijna altijd wel te porren voor een spelletje of een puzzeltje. Wat ook blijkt: zodra hier het woord dimensie valt, beginnen de wiskundigen en de rekenaars zich er - ter zake kundig immers - mee te bemoeien. 

Om de 'getallenmaniakken' ook aan hun trekken te laten komen, heb ik exclusief voor Grenswetenschap een variant op de veel gespeelde sudoku-puzzel bedacht.

In dit eerste deel van dit tweeluik geef ik jullie de opdracht om de puzzel op te lossen, in het tweede deel laat ik zien hoe deze sudoku-variant op te lossen is.


GW Sudoku

Het moeilijke aan deze puzzel is dat er andere getallen zijn gebruikt en bovendien expres zijn weggelaten, hierdoor is de puzzel moeilijker op te lossen.

Vul hier de 9 te gebruiken getallen in:
                 

De Opgave:
     

10946

   

4181

   

377

     

610

 

1597

   

4181

 

1597

       

987

 
               

6765

233

   

1597

         
 

2584

 

6765

   

233

   
 

6765

377

   

233

   

610

10946

       

610

     
   

233

4181

1597

   

377

 

Deze 2 tabellen kun je uitprinten, maar je kunt de puzzel ook hier (rechtermuisknop, doel opslaan als) downloaden in MS Word-formaat.

Deze puzzel is oplosbaar en is te doen. Maar mocht deze puzzel nou te makkelijk zijn: dit is pas variant 1 en ik heb oneindig veel variaties in mijn hoofd zitten om het jullie zo moeilijk mogelijk te maken het aankomende najaar en winter.

In deel 2 leg ik uit hoe je deze puzzel eenvoudig kunt oplossen.

Rest mij nog te zeggen: Heel veel puzzel plezier :)
seekerofwisdom: Vervang de getallen door cijfers 1 - 9 of a - i of wat dan ook en het wordt een heel gewone sudoku
O! Plus! Perge! Aio! Hui! Hem!
Op 18-08-2012 10:40:00 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buddah67:
seekerofwisdom:
Vervang de getallen door cijfers 1 - 9 of a - i of wat dan ook en het wordt een heel gewone sudoku


Dat lijkt me niet, want je moet wel optellen om tot de oplossing te komen lijkt mij. Ik kan mij vergissen natuurlijk...
Op 18-08-2012 10:50:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
seekerofwisdom:
Buddah67:
seekerofwisdom:
Vervang de getallen door cijfers 1 - 9 of a - i of wat dan ook en het wordt een heel gewone sudoku


Dat lijkt me niet, want je moet wel optellen om tot de oplossing te komen lijkt mij. Ik kan mij vergissen natuurlijk...

Zoiets zal er wel achter zitten, maar als je het eerst benadert als een gewone sudoku, wordt het al een stuk overzichterlijker en valt de oplossing je haast als vanzelf in je schoenen.
Om het duidelijk te maken, zo op het eerste gezicht zit er een factor 18 in, als ik me niet vergis, lijkt er zelfs iets onder te zitten 17,8 of 17,9 zoiets.
bv 233x18=4194, 377x18=6786, etc
O! Plus! Perge! Aio! Hui! Hem!
Op 18-08-2012 11:21:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vosje: Ha, de getallen komen uit de Rij van Fibonacci.
Dat weet ik omdat die eerder voorbij kwamen in een artikel over dimensie's hier.
Nu de sudoku oplossen.
(bericht gewijzigd op 18/8/2012 13:10)
If time doesn't matter, distance also won't. Physics love!
Op 18-08-2012 12:58:53 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
seekerofwisdom: Je hebt helemaal gelijk, ik zat duidelijk niet op te letten.
gefeliciteerd
O! Plus! Perge! Aio! Hui! Hem!
Op 18-08-2012 13:29:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vosje:
seekerofwisdom:
Je hebt helemaal gelijk, ik zat duidelijk niet op te letten.
gefeliciteerd

Bedankt! Maar jij deed het ook aardig goed. Die factor 18 had ik niet gezien.
If time doesn't matter, distance also won't. Physics love!
Op 18-08-2012 13:34:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vosje:

Deze goed?
If time doesn't matter, distance also won't. Physics love!
Op 18-08-2012 14:32:34 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas:
seekerofwisdom:
Je hebt helemaal gelijk, ik zat duidelijk niet op te letten.
gefeliciteerd

Dan nog is het een gewone sudoku als je de gebruikte getallen vervangt door 1 tm 9 of a tm i
Op 18-08-2012 14:52:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Netjes,

Ik neem aan dat je de getallen eerst vereenvoudigd had, dan de sudoku opgelost had en daarna weer de getallen heb hernoemd?

De eerste variant had ik zo gemaakt dat tie wel vrij eenvoudig op te lossen is als je een beetje logisch denkt.

En idd heb ik de getallen die uit de fibonacci reeks komen in deze variant gebruikt, bij de volgende puzzel wordt er geen gebruik gemaakt van 1 enkele getallenreeks, hier bouw ik voor variant 2 een extra moeilijkheid in, veel plezier met het vereenvoudigen al voor je de puzzel kunt oplossen.

Iig ben ik er mee bezig en verveel me nu toch(zit bij de airco)

Ging mij ook om het idee van een puzzel op zich.
(bericht gewijzigd op 18/8/2012 14:58)
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 18-08-2012 14:57:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vosje: Ik vond het wel een erg leuk idee!
De sudoku was ook niet de makkelijkste. Ben dan benieuwd naar de tweede variant!
If time doesn't matter, distance also won't. Physics love!
Op 18-08-2012 15:00:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
vosje:
Ik vond het wel een erg leuk idee!
De sudoku was ook niet de makkelijkste. Ben dan benieuwd naar de tweede variant!


Hahaha, ik ben van plan om er 4 getallenreeksen in the mix te gaan gebruiken, vereenvoudigen wordt dan sowieso veel lastiger en ik vraag ook om de gebruikte getallenreeksen te herkennen en te benoemen.

Zo ben ik ook van plan om een super sudoku kerstpuzzel te maken voor in de kerstvakantie. Deze kent dus alternatieve getallen door elkaar heen gebruikt die je eerst moet ontleden plus de extra moeilijkheid dat de puzzel geen 81(9x9) vakjes kent, maar 729(9x9x9), dan heb je wel langer de tijd nodige dan een uurtje denk ik

Dit moet ik ff kwijt vanuit mijn hart:
Er is wel zoveel doom en verderf in de wereld dat ik de leuke dingen haast zou vergeten. Dat kan ook anders bedacht ik bij mezelf en om die reden probeer ik me dan ook te richten op die onderwerpen die met doom en verderf niks te maken hebben.
Aangezien de game van de week al een poos niet meer is, leek mij dit een leuk initiatief, bovendien kun je hier oneindig mee variëren en kunnen we de komende tijd mee vooruit.

Tis net als met wiskunde les: De ene opgave los je zo op, bij de ander zit je uren te blokken
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 18-08-2012 15:29:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: PS. ik ga ff een bammetje eten en dan ga ik er alvast eens goed voor zitten om het jullie zo lastig mogelijk te maken
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 18-08-2012 15:32:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Op Zoek: Goed bezig.....

(ik heb al moeite met een gewone sudoku... )
Als je er niet doorheen zakt, dan kan je er rijden....
Op 18-08-2012 18:32:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: De volgende wordt nog moeilijker kan ik garanderen en de puzzel zelf is al gereed als word document(de gehele middag mee zoet geweest).

Het zijn 3 getal reeksen geworden, ik moet het ook niet al te moeilijk maken, het moet nog wel op te lossen zijn.
(bericht gewijzigd op 18/8/2012 18:53)
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 18-08-2012 18:51:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
Op Zoek:
Goed bezig.....

(ik heb al moeite met een gewone sudoku... )


Ik heb weer eens een leuke woordspeling:
Hee, ik heb een idee, de puzzel saturday van GeeWee
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 18-08-2012 22:14:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
siepie: ongeacht welke getallen er staan, of welke tekens, je kunt ze gewoon vervangen door 1 t/m 9. Het maakt niet uit waar die 1 t/m 9 komt te staan, als je maar gelijke getallen vervangt door 1 t/m 9. Als je dit hebt gedaan kun je de sudoku oplossen. Dit exemplaar valt onder de middelzware sudoku's, je hebt alleen van doen met zogeheten "naked pairs" en "naked triples". Hanteer je deze begrippen goed, dan vul je de sudoku zo in. Ik was er een kwartier mee bezig. De oplossing zoals vosje heeft gegeven is goed. Er is in deze sudoku maar 1 oplossing mogelijk.
Op 19-08-2012 19:12:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
siepie: @chris; als je een moeilijkere sudoku wilt plaatsen, moeten er op zijn minst X-vleugels of zwaardvissen in zitten:-)
Voor de meest gevorderden verwijs ik naar deze sudoku. http://abcnews.go.com/blogs/headlines/2012/06/can-you-solve-the-hardest-ever-sudoku/
Ik ben er nu al enige weken mee bezig, en de oplossing is nog niet in zicht.
Op 19-08-2012 19:20:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Ik heb de link opgeslagen
De volgende is iig alweer een stuk lastiger

Alle suggesties zijn welkom overigens, wie weet trap je wel in je eigen aangeleverde valkuil bij een volgende puzzel
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 19-08-2012 20:07:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
siepie: het bijzondere van die sudoku van de wiskundige Arto Inkala is dat hij alleen maar lijkt op te lossen door eliminatie van mogelijkheden.
Dat is natuurlijk altijd zo, maar bij deze puzzel krijg je rechts onderin een 4 tal mogelijkheden, die allemaal moeten worden onderzocht, en daarna weer splitsen in heel veel volgende mogelijkheden, die weer allemaal moeten worden bekeken. Er zitten -volgens mij- geen gangbare sudoku patronen in, en ik ben er uiteindelijk maar mee gestopt. De oplossing is wel bekend, maar ik heb zelf nog geen uitwerking gevonden. Ik heb hier nu weer 8 velletjes voor mijn neus liggen, met mogelijkheden, die vervolgens weer allemaal enige splitsingen hebben, echt te veel om uit te zoeken.
Op 19-08-2012 20:31:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
siepie:
het bijzondere van die sudoku van de wiskundige Arto Inkala is dat hij alleen maar lijkt op te lossen door eliminatie van mogelijkheden.
Dat is natuurlijk altijd zo, maar bij deze puzzel krijg je rechts onderin een 4 tal mogelijkheden, die allemaal moeten worden onderzocht, en daarna weer splitsen in heel veel volgende mogelijkheden, die weer allemaal moeten worden bekeken. Er zitten -volgens mij- geen gangbare sudoku patronen in, en ik ben er uiteindelijk maar mee gestopt. De oplossing is wel bekend, maar ik heb zelf nog geen uitwerking gevonden. Ik heb hier nu weer 8 velletjes voor mijn neus liggen, met mogelijkheden, die vervolgens weer allemaal enige splitsingen hebben, echt te veel om uit te zoeken.


Klinkt uitdagend

Maar nogmaals en als je naar de temperatuur nu kijkt wil je er niet aan denken, maar we krijgen nog een najaar en een winter.....Tijd genoeg.

Als het aan mij ligt blijft het niet bij een eenmalige puzzel, maar kom ik met enige regelmaat met een nieuwe opgave. Ik zie hier behalve de ontspannende factor om ze op te lossen, ook een uitdagende factor voor mij in .
Bovendien zijn er met sudoku oneindig veel variaties mogelijk.
Jou suggestie heb ik iig meegenomen en klinkt interessant
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 19-08-2012 20:58:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
siepie:
het bijzondere van die sudoku van de wiskundige Arto Inkala is dat hij alleen maar lijkt op te lossen door eliminatie van mogelijkheden.
Dat is natuurlijk altijd zo, maar bij deze puzzel krijg je rechts onderin een 4 tal mogelijkheden, die allemaal moeten worden onderzocht, en daarna weer splitsen in heel veel volgende mogelijkheden, die weer allemaal moeten worden bekeken. Er zitten -volgens mij- geen gangbare sudoku patronen in, en ik ben er uiteindelijk maar mee gestopt. De oplossing is wel bekend, maar ik heb zelf nog geen uitwerking gevonden. Ik heb hier nu weer 8 velletjes voor mijn neus liggen, met mogelijkheden, die vervolgens weer allemaal enige splitsingen hebben, echt te veel om uit te zoeken.


Klinkt uitdagend

Maar nogmaals en als je naar de temperatuur nu kijkt wil je er niet aan denken, maar we krijgen nog een najaar en een winter.....Tijd genoeg.

Als het aan mij ligt blijft het niet bij een eenmalige puzzel, maar kom ik met enige regelmaat met een nieuwe opgave. Ik zie hier behalve de ontspannende factor om ze op te lossen, ook een uitdagende factor voor mij in .
Bovendien zijn er met sudoku oneindig veel variaties mogelijk.
Jou suggestie heb ik iig meegenomen en klinkt interessant
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 19-08-2012 20:58:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deze GW'er is abonnee
Marsepars:
vosje:
Ha, de getallen komen uit de Rij van Fibonacci.

GW kennende: Logisch.
Cannot kill the Battery!!!
Op 19-08-2012 21:24:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
Marsepars:
vosje:
Ha, de getallen komen uit de Rij van Fibonacci.

GW kennende: Logisch.

Ik moet zeggen dat ik er doelbewust ook wel een beetje op ingespeeld heb
De rij van Fibonacci is al reeds eerder ter sprake gekomen, mede dankzij een blog van mijn hand(de reeks wordt vervolgd ).
Dit bracht mij op een idee.
In variant 2 zitten er verschillende 3 reeksen in verwerkt, in feite 2 puzzels in 1.

Weet je, dit is Grenswetenschap, een op zich zeer eigenzinnige site. Op een eigenzinnige site horen ook eigenzinnige puzzels die anders zijn als de al bekende varianten. Het moet zich in mijn ogen dus onderscheiden van het al reeds bestaande.
Dat is een extra criterium die ik voor mezelf heb toegevoegd.
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 19-08-2012 22:03:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2013Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden